Do Brna ze severu

Olomouc - Brno

Svatojakubské cesty jsou značené jednosměrně, všechny směřují do Santiaga do Compostela. Následuje popis Svatojakubské cesty z Olomouce do Brna. Z Brna je pak možné pokračovat jižní trasou na Rajhrad, Mikulov a do Rakouska a v budoucnu také západním směrem na Třebíč, Telč a Český Krumlov.

Olomouc – Náměšť na Hané – Moravský Kras

Pokud vyrážíte do Santiaga z Olomouce přes Brno, využijte Svatojakubskou cestu vyznačenou žlutými šipkami od hřbitova v Olomouci-Neředíně po cyklostezce 6025A, 6025 a 6034 až do Náměště na Hané a odtud již stále po červené turistické značce směrem na Přemyslovice, Stražisko a Seč až do obce Malé Hradisko. Z Malého Hradiska vede poutní trasa po žluté značce do Protivanova a přes hranici Olomouckého a Jihomoravského kraje přichází do obce Suchý. Zde mohou poutníci začít sbírat poutnická razítka v celkem 22 poutních budkách, tzv.pilgrim pointech. Ten v obci Suchý je v přístřešku u rybníčku. Od křižovatky pokračujte vlevo po zelené značce na obec Žďárnou (poutnická budka u kostela sv. Bartoloměje) a dále až do Sloupu - bráně Moravského krasu, kde je možno, mimo jiné, navštívit Sloupsko-Šošůvské jeskyně. Pilgrim point je u rozcestníku KČT.

Moravským krasem do Rudice a Křtin

Ze Sloupu pokračuje Svatojakubská cesta jižně společně po červené a žluté značce až k rozcestí U Dubu a dále po žluté až k turistické chatě nad propastí Macocha, kde je další poutnická budka. Poutní cesta přechází na červenou značku a vede přes obec Vilémovice (budka na zdi obecního úřadu) až k rozcestí Harbechy odkud po žluté značce schází do Jedovnic. Zdejší pilgrim point je bokem na kopci u kostela. Odtud se vydáte po zelené značce k Rudickému propadání, větrnému mlýnu v Rudici a kapli svaté Barbory (poutnická budka za zadní straně infotabule) a od rozcestí Rudice-Hájce pokračuje Svatojakubská cesta stále po zelené značce ke Klostermannově studánce a přichází k překrásnému poutnímu chrámu Jména Panny Marie ve Křtinách. U parkoviště před kostelem je poutnická budka s razítkem.

Křtiny - Brno

Ze Křtin poutní trasa míří po modré značce k rozcestí u jeskyně Výpustek, Srnčí studánce a k rozcestí Nad Arboretem, odkud klesá po červené značce do Bílovic nad Svitavou, kde u kaple sv. Jana Nepomuckého čeká další pilgrim point. Podél pravého břehu řeky Svitavy přijdete do Brna. Zde značená trasa KČT končí u konečné MHD v Obřanech. Svatojakubská cesta pokračuje asi 4,5 km stále podél řeky Svitavy (provizorním značením žlutými šipkami) ulicemi Obřanskou a Břehovou, zpevněnými pěšinami k Maloměřickému mostu a dále okrajem ulic Dolnopolní, Sportovní nábřeží a Svitavské nábřeží k Zábrdovickému mostu a kostelu Nanebevzetí Panny Marie.

Trasa pokračuje stále po žlutých šipkách do centra města Brna odbočením od mostu vpravo a poté hned vlevo a ulicemi Cejl, Bratislavská a Jezuitská dojdou poutníci přímo ke kostelu sv. Jakuba, který je centrem Svatojakubských cest na jižní Moravě. V poutnické budce na mříži kostela či na faře naproti je možno získat razítko do credencialu, pod kostelem se nachází druhá největší kostnice v Evropě. Svatojakubská trasa pokračuje přes náměstí Svobody do ulice Panské a Radnické, šikmo přes Zelný trh k Divadlu Husa na provázku a stoupá na Petrov, obchází katedrálu Petra a Pavla a terasami schází do ulice Bašty. Odtud vede poutní cesta k hlavnímu nádraží a pokračuje k hotelu Grand, podchází železniční viadukt a ulicí Křenovou a Masnou směřuje až k řece Svitavě. Odtud směřuje stále jižním směrem až k soutoku s řekou Svratkou.

Kdo by do centra Brna nemířil, může pokračovat od kostela Nanebevzetí Panny Marie stále po pravém břehu řeky Svitavy až k ulici Hladíkova a odtud po levém břehu řeky mířit až k soutoku řek u OC Olympia, odkud pokračuje Svatojakubská cesta opět po červené značce KČT.